Tuesday, January 11, 2011

Aku PeLaKoN.. ???

ye.. salam kepada semua.. :)

Aku pelakon? hihi.. mcm niy ceritanya.. bkn pelakon yang filem kt tv tu semua.. hanya pelakon kt kolej dulu.. hihi.. saya ambil coz preparatory intensive program kt kpmBP selama 5 bln je, bagi semua yang ambil coz pip ni mesti berlakon dalam drama yang dikarang oleh sir dan miss yang mengajar kami semua. Drama yang dikarang itu dalam bahasa english dan kami semua diwajibkan berlakon dalam bahasa english. Dari hasil drama kami ni la dikira point untuk final exam kami.

Pada mulanya memang saya x yakin boleh speaking in english ke x dalam drama tu..?? boleh hafal skrip ke x?? mcm2 la.. gementar pn ada.. sebab semua akan tonton drama tu, nk x nk terpaksa juga la berlakon. hihi.. Miss kami da pesan ''bersedia la kamu untuk drama, bentukkan 1 group kamu semua'' kami pun berbincang dalam kelas untuk bentukkan 1 group dan nama group.

Setelah mendapat kata sepakat, jadi la 1 group yang diberi nama ''ADAM N IVE'' haha.. kenapa adam n ive? sebenarnya ni semua cadangan ketua group kami,katanya drama yang kami dapat bertajuk ''NUR KASIH'' salah 1 drama romantik yang semakin meletup-letup kt tv tu,tapi ada kelainan dalam drama yang dikarang dalam buku ''short story'' kami, cerita ni lebih kepada ank perempuannya dipaksa kahwin dengan pilihan ibu bapanya dan anak perempuannya terpaksa akur pada hakikatnya dia x suka, tapi pada akhirnya mereka saling jatuh cinta.

siapa hero n heroinnya??? haha.. da tahu da soalan korang semua.. hihi.. rasa2 sape? sya?? hahha,, salah sungguh, pada mulanya mungkin akan terjadi juga mereka semua perlukan heroin yang betul boleh bawa watak ni, tapi bila saya fikir2 saya x boleh bawa watak yang mencabar saya untuk berhadapan audience hihi..salah satu sebabnya saya tolak ..
  1. malu (nk berhadapan audience) 
  2. skripnya panjang2.. agak susah.
haha tu la kelemahan saya.. seorang yang pemalu, jadi saya ambil keputusan untuk ambil watak sebagai mak kepada anak perempuan yang bernama ''Haifa'' hihi.. Salah satu sebab saya yakin boleh bawa watak ni sebab ''Haifa'' tu kawan rapat saya jadi mungkin ada sefahaman untuk berlakon dengan lebih baik.. hihi.. tu pun da malu sangat kt atas pentas.. tapi kelegaan terasa bila dah habis drama tu. 

Lama juga dan makan masa bagi kami semua nak dapat totally drama yang perfect.. hihi.. sebab ada je halangannya, ada yang x sihat untuk turun berlatih la, ada yang datang lewat la.. yang lagi perlukan kesabaran ketua kumpulan kami ialah perangai setiap orang.. haha.. salah satunya saya dan kawan2 yang lain.. saya ''degil''? ehh x la.. saya baik tau.. x dela .. biasa la kan kalau dalam 1 group tu semua teman2 rapat.. ha ... korang bayangkan la... haha,, mesti ada yang x serius,ada yang wat lawak la pela, jadi masa kami berlatih habis dengan berbual kosong... bukan x risau, tapi entah kenapa perasaan bila da dalam 1 group yang boleh di kta kan group asyik berlawak.. haha.. ada je topik yang nak di ketawakan.. nak2 lagi drama kami tu drama romantik.. hihi.. jadi ada yang gelak2 la pela.. 

Debaran makin terasa apabila kami semua ni tengok persiapan group yang lain yang sudah pun jadi sebuah drama yang perfect berbanding group kami yang hanya main2 apabila datang berlatih, tapi tu pun hanya sementara sedar je, masih lagi main2 juga.. kena marah macam mana pun tetap degil, agaknya salah kami juga mengambil group sendiri.. sepatutnya ambil group yang berasingan, ni da jadi mcm ni.. main je bila berlatih.. hihi.. 

28/10/2010 malam kami membuat persembahan drama kami dengan penuh yakin, mungkin juga semangat daripada kawan2 sekelas kami dan sokongan daripada miss dan sir kami. Kami mendapat angka giliran no3.. haha gementar yang x terkata.. haha.. semua sedang duduk keseorangan mengingat skrip dan saling berbincang dengan pasangan dalam drama kami tu..
pada malam tu pula ramai yang tonton drama kami, mungkin juga oleh kerana banting yang kami promote tu menarik minat semua untuk menyaksikan kami berlakon.. haha.. gementar saya hanya berhenti apabila saya memulakan lakonan saya dan ketika sudah berada di atas pentas.. haha pelik juga .. mana perginya pemalu saya?? mungkin juga pada masa tu hati saya sudah sepenuhnya dalam drama tu.. haha al-maklum la ya kali pertama berlakon.. haha kena hayati x begitu..? hihi.. selang berapa sence drama abis di selangi dengan gelak tawa penonton, dalam hati hanya berdetik .. drama ni i'allah boleh memikat hati juri juga.. 

Seminggu selepas tu, kami diberi keputusan yang x kami dugakan drama kami memikat hati juri, menjadi juara dalam kelas kami.. bersyukur alhamdulilah berkat usaha kami bersama.. kami mendapat anugerah montaj terbaik dan hasil drama yang terbaik.. Inilah pengalaman sebagai seorang pelakon selama 1 hari.. huhuhu.. 





2 comments:

  1. tyha da tgok vdeo kaka brlkun tuh..best laa,,n tyha da ad tyha mnx hlim t time busan tyha leh tgok...kaka layak jdy mak laa,ehee graw jew...

    ReplyDelete
  2. hahaha alhamdulilah tyha... layak jdy mak ye?? haha.. berutung pe anak kaka t.. huhu.. ok2.. tyha tgk la.. gerenti lawak gler.. huhu..

    ReplyDelete