Wednesday, April 6, 2011

cerita si MONYET dengan si Burung KENARI...

assalamualaikum reader, hye jumpa lg kan... 
act, aq nk share 1 cerita n 1 harapan..
myb cerita ni jugak 1 impian... 
haha.. 

pg td, ayh aq yg cerita ksh2 dongeng kt aq..
haha.. sje jek kan..
p kisah2 dongeng ni mmg ade kaitan dgn impian..
bru semalam aq share kan ttg impian kan.. haha.. so skrg aq nk bg korang lg fhm 
ape itu ttg impian...

so , jom sme2 msuk dlm carta cerita2 dongeng .. aq harap cerita yg 
aq nk smpaikan tu, korang fhm la... :)) 

_________________________________________________________________________________

kisah SI MONYET & SI BURUNG KENARI..

sedang asyik menikmati tiupan angin yg sepoi2... si monyet sedang bergembira melompat ke sana,
melompat ke sini... seolah-olah sperti monyet mendapat bunga ... 
jadi SI BURUNG KENARI ni pun agak pelik... lalu.... die bertanya kpde SI MONYET dgn rkn2nya yg 
sdg asyik bersuka ria.. seakan-akan ade pesta yg diadakan.. (ceh wah.. haha) ..

BURUNG KENARI :- hey ! kalian semua... apakah yg membuatkan kalian semua ni 
gembira? adakah kalian semua memeriahkan  sesuatu majlis?? tnya burung kenari kehairanan..
lalu.. soalan itu di jawab oleh slah seekor monyet itu..

MONYET:- kami semua gembira kerana, kami lg asyik dgn ALAM PERCINTAAN ... 
hey kamu burung kenari.... ! adakah kamu heran dgn sikap kami semua ?? 
apakah yg membuatkan kamu menjadi heran dgn kami semua... ??

lalu si brung itu menjawab dengan spontannya..
BURUNG KENARI:-kate org2 ... lau CINTA MONYET ni kite jgn percaye..
sebab semuanye same ... x de yg setia n x de yg betul, semuanye terkinja-kinja... hahaha... smbil ketawa berdekah-dekah dan menrbangkan syapnya.. 

sedang asyik si burung ni mnerbangkan syap2 nyer, ke satu , n satu lg dahan ...
tbe2 si brung ni ternampak seekor lg monyet yg unik drpada 
sekumpulan monyet td..
monyet yg ini agak DIAM dan kurang untuk MELOMPAT KE SANA KE SINI..

jd timbul la kehairanan kepada si burung ni kembali..

BURUNG KENARI:- wahai monyet.... apakah yg kamu sedang fikirkan ya??? kenapa kamu 
tdk ikot serta dgn sekumpulan rakanmu di sana..??

lalu jawapan yg di tunggu drpda burung kenari itu lambat dijawab oleh monyet UNIK 
ni.. 
tp itu tak mematikan niat untuk mengambil thu ttg monyet yg sekor ni.. sebab die la 
yg paling UNIK .. tidak seperti sekumpulan monyet td.. 

sedang asyik si burung ini mengelamun menilaikan drpda skumpulan monyet td.. tbe2 ... monyet 
UNIK ni menjawab soalan si burung KENARI ni.. 

MONYET UNIK:- wahai si BURUNG KENARI yg bijak dan lg cantik.. ko mmg peka dengan
 kami semua ya... jawab si monyet UNIK ni smbil memuji
brung kenari itu.. 
lalu die sambung lagi.... ''aku termenung dan sedang fikirkan sesuatu wahai brung kenari.. ''..

BURUNG KENARI:- apa yg kamu fikirkan wahai monyet??si burung kenari menanya sambil 
mengepak-ngepakkan sayap cantiknya itu..

MONYET UNIK:- ''aku fikir .... CINTA SEEKOR MONYET iaitu CINTA MONYET
tdk kekal.. hanya suka2 semata-mata.. 
itu semua tlh aku lalui.. tp aku nak CINTA YG SEJATI ...
tp aku hanya la seekor MONYET.. mcm mana nk dpt kepercayaan ttg CINTA.. 
jd aku fikir aku nk BERTUKAR mnjadi BERUK.. nak rse pulak CINTA BERUK mcm mane..
tp aku rse CINTA MONYET je yg x kekal..
aku harap CINTA BERUK akan kekal pulak...hahaha '' si monyet unik tu menjawab smbil mengeruk2 kepala nya sambil ketawa2...

lalu si brung kenari pun trut memikirkan impian si monyet yg tinggi ni...
n harapannya untuk dpt CINTA YG SEJATI.. 
lalu si BURUNG KENARI ni terbang meninggalkan tmpat itu..
smbil berfikir sejenak..
ttg impian seekor MONYET UNIK td.
_____________________________________________________________________-

hah ... korang persoalannya ialah... ape yg si brung kenari ni fikir ek agak2???? 
bg pendapat aq la k. si brung ni berfikir si MONYET UNIK itu ade harapan n impian itu mndapat 
CINTA SEJATI... wlaupun pd logiknya crita ni cerita donggeng .. p pikir la cm alam2 dogeng la k..
mesti la si burung itu berharap agar si MONYET UNIK ni akan bertemu dgn CINTA SEJATI..

untuk bertukar menjadi BERUK itu mungkin bg si brung tu.. tdk akan terjadi ...
hanya ... berdoa agar si MONYET YG UNIK ni dpt CINTA SEJATI nya.. 
haha.. so korang fhm2 kan jela k... 

p/s :- untuk post kali ni.. bg aq la kan.. hidup ni mesti la ade impian n harapan..
sebab impian itu 1 titik untuk kite mencipta kejayaan... 
harapan itu 1 titik untuk kite trus berusaha.. 
perasaan pulak 1 titik untuk kite menapak .... iaitu .. maksud aq.. kite ade perasaan untuk 
mencuba, jd kite jadi kan perasaan kite itu 1 titik untuk kite mencapai 
impian dan harapan kite.. i'allah.. dgn izin ALLAH.. kite akan dpt 
yg terbaik untuk kite.. 

~cerita yg memberikan seribu 1 untuk kite trus berfikir..~thanks to my father ,,,
menjadi sumber ntuk aq menulis kt dlm blog ni 
n share ngn korang semua,,
 as salam... 

~fara~

No comments:

Post a Comment