Sunday, June 16, 2013

assalamualaikum, hampir nak bersarang blog ni,.maaf lah sesibuk nya diri ini..

harap kehidupan sentiasa di limpahi dengan kerahmatan dari ILAHI.. siapa lah kita manusia biasa yang sering melakukan kesilapan, x kira tua atau muda sebenarnya.. payah untuk menutur kata ''maaf'' jika kesilapan itu terjadi.. bile semua nya di tutur dengan sebaiknya, kadang-kadang kite lupa yang diri kite juga tidak semestinya tidak mempunyai silap dan salah, even seseorang sudah pun menutur kate maaf.. susah nak cari orang yang hendak sama-sama mengaku untuk terus saling maaf dan me'maafi antara satu sama lain.

sering kali kita dengar bahawanya yang tua itu tidak mempunyai salah,dia lebih matang dan semua yang di buat ada lah betul.. sesungguhnya pesalah tetap bersalah.. kadang-kadang kita x dapat nak bezakan antara perasaan dengan fikiran, fikiran dengan perbuatan, perbuatan dengan hati.. sesungguhnya perkara yang menjadi kan seseorang itu lebih matang dari segi diri die memahami, diri die berfikir , dan diri die bertindak.

sape kite nak ramal kehidupan dan perangai seseorang,? hanya melihat wajah, perlakuan yang sering kali akan berubah-ubah? sebab kita manusia.. perangai, perasaan sering kali bertukar-tukar.. jadi tiada siapa dapat menilai seseorang dan hati seseorang kecuali ALLAH. sesungguhnya ALLAH yang maha mengetahui dalam setiap detik HATI kita.

hati berkait rapat dengan niat, sebab niat berada dekat di hati.. wujud dan lahirnya dari hati. jika sucinya hati seseorang, maka suci jugak la niat hati... kadang-kadang orang salah erti antara perbuatan dan niat hati, kadang-kadang orang telah melabel sebelum menilai,mengenali sesorang..

itu lah manusia, sesungguhnya manusia lah yang paling lemah..  lemah dari segi meramal,menilai,memahami,mengetahui.. sebab kita hanya lah manusia .. tiada kuasa untuk mengetahui segalanya... sebab itu kita lalai untuk mengetahui hati dan perasaan sesorang.

iri hati? siapa kita untuk ada sifat iri hati pada sesorang ..? setiap orang mempunyai kelemahan dan kelebihan cuma hanya berbeza.. jadi wajar kah mempunyai perasaan iri hati?''tidak kan'' itu lah manusia tidak dapat bezakan perasaan iri hati,dengan perasaan tidak mempunyai apa2 perasaan iri hati..  orang yang tidak mempunyai perasaan iri hati tidak mungkin akan berbuat baik , sebaiknya dengan orang yang die iri hati.. jiwanya setiasa tidak tenteram..

jadi kesimpulannya.. diri sendiri pun x betul, x pasti. jadi x perlu lah nak menilai orang seperti kau tu ALLAH yang mengetahui segala-galanya..
sekadar untuk peringatan pada diri setiap yang bergelar sebagai ''MANUSIA''.

assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment